Skip Ribbon Commands
Skip to main content

Tisková zpráva

Londýn, Praha

Investice do maloobchodních nemovitostí se v kontinentální Evropě za první čtvrtletí propadly

Nízká míra neobsazenosti udržuje zájem investorů o nejlepší projekty


Londýn, Praha, 29. dubna 2009 – V kontinentální Evropě dosáhly přímé investice do maloobchodních nemovitostí za první čtvrtletí tohoto roku 980 milionů EUR, což představuje 37% propad oproti předchozímu kvartálu (1,5 miliard EUR). Poukazuje na to nejnovější průzkum Jones Lang LaSalle. Západní Evropa přilákala největší objem transakcí (89%), a to díky tendenci Evropských investorů se stále častěji soustředit na domácí trhy. Poměr objemů maloobchodních investic na kterých se podíleli domácí investoři vzrostl z jedné třetiny v roce 2008 na víc než polovinu v prvním čtvrtletí 2009.

Jeremy Eddy, vedoucí evropského oddělení maloobchodních kapitálových trhů, Jones Lang LaSalle uvedl: „Investoři v kontinentální Evropě nadále zaujímají vyčkávající postoj, s tím, že se ceny za první čtvrtletí 2009 na mnoha trzích propadly. Dražší a méně dostupné financování zároveň nadále omezuje likviditu na trhu, obzvlášť pak pro velké transakce. Poptávka po nejlepších nemovitostech v těch nejlepších lokalitách stále existuje a nízká míra neobsazenosti mnoha špičkových projektů dokáže zajistit bezpečný a dlouhodobý příjem, který investoři vyhledávají.“

Itálie a Německo se zařadily mezi nejaktivnější trhy kontinentální Evropy, s 30% a 28% podílem na celkových objemech. V Itálii se uzavřely dvě transakce přesahující hranici 100 milionů EUR: Barberino Designer Outlet centrum a obchodní centrum v Monze- Centro Rondo. Německo se naproti tomu stalo nejaktivnějším trhem co se týká počtu uzavřených transakcí- celkem devět za první čtvrtletí. Investiční trh střední a východní Evropy byl zdrženlivý, což lze vysvětlit nedostatkem domácích investorů na těchto trzích.

George Lewis, vedoucí investičního oddělení, Jones Lang LaSalle Česká republika, uvedl: „Investoři v regionu  velice opatrně zvažují investiční příležitosti a jsou velmi vybíraví. Jen ty nejkvalitnější a dominantní nákupní střediska se mohou stát předmětem prodeje, avšak za nižší cenu než v minulosti. Ty méně kvalitní a hůře umístěná střediska jsou v hledáčku spíše oportunistických investorů, ovšem za předpokladu ještě větší flexibility v ceně. Možnost převzetí současného úvěru k nemovitosti od prodávajícího je významným elementem v rozhodování kupujících, zda se danou investiční příležitostí vůbec zabývat.“

Obchodní centra byla hlavním cílem investorů, avšak jejich podíl na celkových objemech byl pouze něco málo přes třetinu, oproti 55% podílu v roce 2008. Tento propad lze vysvětlit nedostatkem nejlepšího produktu na trhu a obtíží se získáváním financí u větších transakcí. Nicméně kvalitní obchodní centra disponující dobrou lokalitou, velikostí a kvalitními nájemníky zůstanou hlavním cílem investorů i během roku 2009. Během prvního čtvrtletí tohoto roku investoři rovněž nakupovali outlety, jejichž podíl na objemech dosáhl 26%, a to díky konsolidaci outletových portfolií společností Henderson a Neinver.