Skip Ribbon Commands
Skip to main content

Tisková zpráva

Praha

Office 2020 – studie o nových trendech ve výstavbě a využití kanceláří

Moderní technologie posouvá tradiční využití administrativních prostor, klíčem k úspěchu je flexibilita


Praha, 13. března 2012 – Nové komunikační technologie mění naše pracovní návyky a ovlivňují tak také prostředí, ve kterém pracujeme. Podle sociologických výzkumů bude v roce 2014 tvořit polovinu pracujících tvořit generace Y (tj. lidí narozených po roce 1976), kteří běžně používají veškeré způsoby mobilní komunikace a přirozeně se pohybují v digitálním světě. Moderní komunikační technologie (mobilní internet, mobilní videohovory, bezdrátová síť 3G a cloud computing) posouvají tradiční pojetí kancelářské práce (tj. od 8 do 17 hod v sídle společnosti; u jednoho stolu; u svého stolního PC) tzv. mobilnímu/elektronickému nomádství (zahrnující flexibilní pracovní dobu a nezávislost na pevném pracovním místě v kancelářích firmy).
 
„Navzdory technologickému pokroku řada firem (nejen v České republice) stále vyžaduje fyzickou přítomnost svých zaměstnanců v kanceláří a uchovává tištěné kopie většiny firemních dokumentů. Na jednoho zaměstnance nyní připadá v průměru 15 m2 pronajímané plochy, přičemž využitelná hodnota pronajímaného prostoru se pohybuje jen na úrovni 35 % - 50 %. Kanceláře v roce 2020 však budou vypadat úplně jinak. Hnacím motorem v posunu vnímání kanceláře je mobilita zaměstnanců, lépe řečeno odstranění jakýchkoliv omezení pohybu zaměstnance jak v rámci firmy, tak mimo ni. Zásadní roli sehrají technologie, dokonce již dnes známé, díky kterým zaměstnanci už nebudou vázáni na kancelář, ani své pracovní místo. Nově tak firmy budou alokovat na jedno pracovní místo jen zhruba 5 m2, které navíc nebudou pevně dané. Kanceláře se stanou převážně místem setkání zaměstnanců, kam budou docházet diskutovat společné projekty, spolupracovat na svěřených úkolech a sdílet své znalosti a zkušenosti. Podíl archívů, prostor pro IT, chodeb a kuchyněk klesne z dnešních 50 % a více procent na max. 15 %. Proti tomu významně vzroste podíl sdílených pracovišť, knihoven, jednacích místností, relax zón, video-konferenčních místností apod. Systém práce se prakticky úplně změní,“ uvádí Eduard Forejt, vedoucí oddělení kancelářských nemovitostí Jones Lang LaSalle.  
 
5 technologických změn, které změní uspořádání kancelářského prostředí:
a) snížení dodávek elektrické energie: přechod z 220V/240V na 12V, event. bezdrátové připojení; b) zelené úspory: trvale udržitelný rozvoj vyžaduje energetické úspory; c) cloud computing: přesun firemního IT na externího dodavatele, snížení nákladů na IT techniky, vybavení a prostor pro IT; d) kolaborativní technologie: umožňuje vzájemné sdílení dat a jejich paralelní zpracování; e) mobile technologie: zvyšují mobilitu, flexibilitu a produktivitu svých uživatelů
 
Prosazování uvedených technologických změn nyní zpomaluje 5 faktorů: 
a) spolehlivost nových produktů; b) investice do nových technologií; c) kulturní změna nutná pro rozšíření nových technologií; d) ochrana dat; e) specifické požadavky jednotlivých sektorů. 
 
„V České republice se nové způsoby práce prosazují především u IT & Telco firem (inovativně uspořádané kanceláře mají AVG, Google či Vodafone) nebo u reklamních agentur (Leo Burnett, viz níže). Nové cestě využití kanceláří se ale přiklání stále více společností. Jedním z příkladů může být i nově budované sídlo vydavatelství Economia v Karlíně,“ dodává Eduard Forejt.  
 
Novým trendům se budou muset v nejbližších letech přizpůsobit developeři a majitelé kancelářských budov. Bill Page, evropský ředitel výzkumu realitního trhu Jones Lang LaSalle, vysvětluje: „Na kancelářské prostory jsou a v následujících letech dále budou kladeny nároky větší intenzity využívaného prostoru a jeho větší flexibility. Majitelé budov se budou muset těmto požadavkům bez výhrad přizpůsobit. Hodnota průměrných projektů se sníží, protože poptávka se soustředí především na prostory, které budou umožňovat využití moderních technologií. Za intenzivněji využívaný prostor bude možné požadovat vyšší nájemné, protože trh pravděpodobně přejde od nájemného za čtvereční metr k nájemnému za počet zaměstnanců, kteří prostor využívají.“
 
Změna sice nebude okamžitá, ale čím dříve se s ní developeři a pronajímatelé vyrovnají, tím lépe:
„I když jsou dny tradičních uzavřených kanceláří, kde bylo možné i kouřit, jsou už dlouho za námi, administrativní prostory jsou a zůstanou běžnou součástí podnikání. Novinky jako například cloud computing, tablety a chytré telefony ovlivňují požadavky na prostory pronajímané v administrativních budovách, ale kanceláře jako takové se nevytratí, protože potřeba mít prostory pro osobní spolupráci zaměstnanců se změní v nutnost. Vyspělé kancelářské trhy budou v důsledky větší efektivity prostor směřovat k poptávání menších prostor a k omezené absorpci trhu,“ dodává Bill Page.