Skip Ribbon Commands
Skip to main content

Tisková zpráva

Praha

Pražské hotely – navzdory stoupajícímu cestovnímu ruchu zůstávají ceny pražských hotelů stejné, důvodem je vysoká konkurence 


Praha, 21. března 2012 – „V současné době je v Praze celkem 340 hotelů, z nichž se cca 80 % (tj. 268) nachází v segmentu tří- až pětihvězdičkových a jen 20 % (tj. 72) hotelových zařízení má úroveň nižší. Nejvíce je v Praze hotelů tříhvězdičkových (tj. 161) a tvoří více než třetinu celkového počtu hotelových nemovitostí v české metropoli. Co se týče počtu ubytovacích kapacit, z celkové nabídky 26.350 hotelových lůžek se jich více než 50 % nachází v nejvyšším segmentu čtyř- a pětihvězdičkových hotelů,“ říká Karel Klečka, který se ve společnosti Jones Lang LaSalle věnuje oceňování hotelů.     
V průběhu desetiletí 2000 – 2010 zaznamenal hotelový trh v Praze prudký rozvoj. Nabídka hotelových kapacit se v této době rozšířila o cca 7.000 nových lůžek, z nichž se většina nacházela v segmentu čtyř- a pětihvězdičkových zařízení. Vysoká konkurence v tomto segmentu a pokles cestovního ruchu (výrazný především v roce 2009) byl příčinou toho, že dva luxusní řetězce (Sofitel a Ritz Carlton) podržely své plány expandovat do Prahy. V roce 2010 byly na trh uvedeny tři nové hotely (Clarion Hotel Prague City, NH Praha Radlická a Moods Hotel) a v roce 2011 žádný. V současné době výstavba hotelů opět mírně ožívá. Letos byl otevřen Fusion Hotel***. Aktuálně jsou ve výstavbě tři hotely, z nichž by měly být dva dokončeny v roce 2013 (Express by Holiday Inn***, Hotel One**) a jeden v roce 2014 (NH City Centre****).        
 
K návštěvníkům pražských hotelů patří především cizinci (80 %), u regionálních hotelových zařízení je poměr opačný (Češi 80 % a cizinci 20 %). V roce 2010 byla Praha oblíbenou turistickou destinací Němců, Rusů, Italů, Britů a Američanů. V roce 2011 se snížil podíl Italů (o 2 %) a Britů (o 14 %)
a meziročně vzrostl podíl Němců (o 11 %), Rusů (o 60 %) a Američanů (o 2 %). Vzrůstající návštěvnost vykazují turisté z Asie (Čína a Jižní Korea) a jižní Ameriky (Brazílie).
„Navzdory stoupajícím počtům zahraničních turistů, kteří Prahu navštěvují, ceny hotelových pokojů se v zásadě nemění a v průměru se nyní pohybují okolo 73 EUR/noc. Důvodem je vysoká konkurence, která drží hotelové ceny hluboko pod úrovní roku 2008 (cca 30 % – 40 %). Nicméně obsazenost pražských hotelů vzrostla z 62 %  v roce 2010 na 67 % v roce 2011. Díky tomu výnosová míra (yield) vzrostla o 10 % na úroveň 49 EUR, což je o 5 EUR více než v roce 2010,“ říká Karel Klečka z Jones Lang LaSalle a dodává: „největší návštěvnost vykazují pražské hotely na jaře/začátku léta a na podzim, kdy se v Praze koná řada festivalů a akcí s mezinárodní účastí.“
 
„Pražský trh hotelových investic se odrazil ode dna, je nyní na vzestupu a lze předpokládat jeho další rozvoj. Největším problémem je omezené financování tohoto sektoru ze strany bank v regionu CEE,“ dodává Angus Wade, Executive Vice President z hotelového oddělení Jones Lang LaSalle v Londýně. Karel Klečka se připojuje: „počet investorů, kteří by se aktivně zajímali o hotelové nemovitosti, je bohužel omezený,  objem i počet transakcí s těmito nemovitostmi bohužel zaostává za investicemi do kancelářských a maloobchodních realit. Poslední realitní transakce proběhly v roce 2010 a šlo o pětihvězdičkové hotely v centru Prahy InterContinental a Mandarin Oriental.“