Skip Ribbon Commands
Skip to main content

Tisková zpráva

Praha

Praha má nejrozvinutější nákupní třídy jak v České republice, tak ve střední Evropě (s výjimkou Rakouska)

Václavské náměstí a ulice Na Příkopě jsou v regionu zemí Visegrádské čtyřky nejvýznamnější nákupní ulicí typu high-street, pražská ulice Pařížská je nejdražší lokalitou pro obchody luxusních značek v tomtéž regionu


Praha, 23. dubna 2012 – Hlavní pražskou a českou nákupní třídu tvoří dva kilometry značkových obchodů na Václavském náměstí a v ulici Na Příkopě. Tzv. Zlatý kříž, jak se maloobchodní lokalitě mezi Muzeem, Můstkem a náměstím Republiky přezdívá, je co do svého rozsahu fyzicky limitován
a některé jeho části obchodníci vnímají jako atraktivnější. K nejvyhledávanějším patří třída Na Příkopě a dolní část Václavského náměstí – zejména jeho levá strana (stojíme-li na Můstku). Kvůli převisu poptávky po obchodních prostorech nad limitovanou nabídkou právě v této lokalitě obchody postupně obsazují obě strany Václavského náměstí. S otevřením nákupního centra Palladium se nákupní třída přirozeně prodloužila dále k náměstí Republiky a do určité míry i Na Poříčí. Díky tomu, že limitované nabídce obchodních prostor Zlatého kříže, se obchody „přelévají“ i do vedlejších ulic, které bývaly z hlediska maloobchodu vnímány jako méně atraktivní.

Nájemné za obchodní jednotku o ploše 100 m2 na této nákupní třídě činí přibližně 180 EUR/m2/měsíc, což je dvakrát či dokonce třikrát více než nájemné nejdražších jednotek v nejlepších pražských nákupních centrech. Z obchodů na Václavském náměstí a ulici Na Příkopě se často stávají vlajkové lodi daných značek na českém trhu. Pražská ulice Na Příkopě je nejdražší nákupní ulicí ve střední Evropě (kromě Rakouska). 
„V současné době se oblast Václavského náměstí a ulice Na Příkopě dynamicky mění. Řada domů se renovuje či přestavuje a vznikají tak prostory pro nové obchody. V nejbližší době otevřou své prodejny firmy Carpisa (dámské kabelky a módní doplňky), Pandora (klenotnictví a bižuterie), Reserved (móda). Nové maloobchodní prostory nabídnou nové projekty Diamant (ve výstavbě), Na Příkopě 14 (ve výstavbě), Václavské náměstí 47 (v přípravě), budova Živnobanky Na Příkopě 20 (v přípravě) či Palác Rapid 28. Října 13 (v přípravě),“ říká Beatrice Mouton, vedoucí oddělení maloobchodních nemovitostí Jones Lang LaSalle pro střední a východní Evropu.
V obchodech lokality Zlatého kříže nakupuje široké spektrum zákazníků: lidé pracující v centru Prahy (business community), lidé žijící a pracující v širším centru Prahy, turisté a návštěvníci české metropole. Zlatý kříž navíc zůstal oblíbenou destinací pro víkendové nákupy Pražanů obecně. Vysoká návštěvnost této lokality pozitivně ovlivňuje také rozvoj maloobchodu v sousedních ulicích jako např. v ulici 28. Října, na Jungmannově náměstí, v Havířské ulici či na náměstí Republiky. Z proudu kupujících těží také nákupní pasáže. Zmínit je třeba Galerii Myslbek, Pánskou pasáž a Slovanský dům, které se zaměřují na značky vyšší střední úrovně a rozšiřují tak nabídku. Další mikrolokalitou, kde se koncentrují značky vyšší úrovně hraničící s luxusem, je Havířská ulice, kde jsou obchody např. firem Max Mara, Cerrutti, Baldinini, FreyWille a brzy také Burberry.      
High-street ulice nejsou jen záležitostí Prahy, ale vznikají i v některých krajských městech České republiky. Nicméně v některých městech (jako např. v Ústí nad Labem, Liberci či Pardubicích) je vidět, že obchodníci přemístili své prodejny do nového/jediného nákupního centra ve středu města. Tamější nákupní ulice pak oslabuje a její význam se snižuje. Nicméně ve středně- až dlouhodobém horizontu očekáváme její opětovné posílení a vytvoření nákupní zóny ve středu města s nákupním centrem jako hlavním magnetem.             
„Praha je se svými ulicemi Na Příkopě (high street) a Pařížská (luxury street) v postkomunistických zemích středoevropského regionu zcela ojedinělá. Ve všech ostatních hlavních městech střední
a jihovýchodní Evropy dominují maloobchodu nákupní centra, která se nachází i v samém středu těchto měst. Praze se blíží jen Budapešť, kde na Váci utca sídlí prodejny zboží střední cenové úrovně, a v ulici Andrássy obchody luxusních značek,“ dodává Beatrice Mouton a pokračuje: „trh nákupních center je v České republice rozvinutý a výstavba nových center se ve srovnání s předchozími lety významně zpomalila. Nákupní třída (high street) v hledáčku vhodných míst pro své reprezentativní obchody stále zůstává. Mezinárodní maloobchodní řetězce, které zvažují vstup na český trh, vždy požadují prostory na hlavní nákupní třídě a/nebo v renomovaných nákupních centrech. I když je to pro majitele těchto nemovitost příležitost obměnit skladbu nájemců, ne vždy ji využívají. Dobudoucna tak očekáváme silnou poptávku po prodejních prostorech na předních nákupních třídách (Zlatý kříž či Pařížská/Široká), jak to naznačují nově otvírané značkové obchody firem Tiffany, Bvlgari či Pandora.“