Skip Ribbon Commands
Skip to main content

Tisková zpráva

Praha

Český trh industriálních nemovitostí v Q1 2012 poklidně vyčkával

Hranici 4 milionů m2 moderních prostor trh dosáhne v druhé polovině roku


Praha, 2. května 2012 – Český trh moderních logistických a průmyslových nemovitostí dosáhl na konci prvního čtvrtletí roku 2012 celkové rozlohy 3.928.000 m2. „Ve výstavbě se nyní nachází cca 130.000 m2, z nichž má cca polovina (60.000 m2 – 70.000 m2) svého budoucího nájemce. V letošním roce bude na český trh uvedeno cca 250.000 m2 nových skladových prostor. Hranice 4.000.000 m2 trh dosáhne v druhé polovině roku (cca ve 3. čtvrtletí),“ říká Blanka Vačkova, senior analytička industriálního trhu poradenské společnosti Jones Lang LaSalle.

„Průměrná míra neobsazenosti se v posledních měsících pohybuje na úrovni mezi 6 % - 7 %, které považujeme za tržní optimum. Kromě výstavby na míru začínají developeři stavět i spekulativně. Zhruba polovina prostor, které jsou nyní ve výstavbě, se staví na spekulativní bázi (tj. bez předem sjednaného nájemce). Developeři však zatím nejsou ochotni nést 100% riziko a na svých pozemcích připravují základy budoucí stavby a s dokončením vyčkávají na konkrétního nájemce, aby mohli sklad přizpůsobit jeho konkrétním požadavkům,“ říká Harry Bannatyne, vedoucí oddělení industriálních nemovitostí Jones Lang LaSalle, a dodává: „k největším areálům, které se nyní staví, patří: 30.000 m2 ve Velké Bíteši na Vysočině, 22.000 m2 v průmyslovém parku Goodman Mladá Boleslav Plazy (na základě předpronájmu firmy SAS Autosystemtechnik) a 12.300 m2 v CTParku Ostrava (na základě předpronájmu části areálu firmou ABB).“

Ve srovnání s předchozími lety táhly poptávku po industriálních prostorech v prvním čtvrtletí 2012 výrobní firmy, jejich podíl dosáhl 60 % (co do celkového objemu uzavřených transakcí). Čtyři z pěti největších nově uzavřených nájemních transakcí patřily právě výrobním firmám. K nově se etablujícím logistickým lokalitám patří Mladoboleslavsko a Liberecko podél rychlostní komunikace R10 a dále města Hradec Králové a Pardubice při dálnici D11 a R35. „Expandující Škoda Auto láká řadu tuzemských i zahraničních dodavatelů, kteří si v její blízkosti otevírají své vlastní výroby či sklady. Za vzestupem Hradce Králové a Pardubic jako nových logistických lokalit stojí především rozvoj dopravní infrastruktury a velké zázemí průmyslové výroby na Pardubicku,“ říká Blanka Vačkova, senior analytička Jones Lang LaSalle, a dodává: „na mapě logistických areálů se však pozvolna objevují i zcela nové projekty v dosud neobjevených nebo částečně zavedených lokalitách jako například projekt D2 Hrušky developerské společnosti AIG Lincoln či nový projekt VGP v Ústí nad Labem, které sází na strategickou polohu s výhledem na příhraniční spolupráci.“