Skip Ribbon Commands
Skip to main content

Tisková zpráva

Praha

Růst nových maloobchodních distribučních kanálů způsobí masivní poptávku po skladových prostorech

Podle Jones Lang LaSalle vytvoří nové maloobchodní strategie potřebu velkých distribučních centrech i lokálních překladových a výdejních center po celé Evropě


​Praha, 26. března 2013 – Z nového výzkumu společnosti Jones Lang LaSalle vyplývá, že Evropští maloobchodníci budou během následujících pěti let potřebovat až 25 milionů m2 nových skladových ploch. To znamená 5 milionů m2 skladových prostor každý rok – dost na to pokrýt každoročně větší plochu, než je celý newyorský Central Park.


Poptávka je stimulována jak potřebou zajistit dodávky zboží do již existujících kamenných obchodů, tak stále častěji růstem objemu internetových nákupů, který mění i způsob, jakým se zboží dostává k zákazníkům. S předpokládaným nárůstem internetových prodejů na téměř dvojnásobek během první poloviny této dekády narůstá i poptávka po skladových prostorech, včetně těch největších o velikosti více než 100 tisíc m2, speciálních distribučních center a menších lokálních výdejních míst.


Ve své zprávě „A new logistics real estate landscape“ Jones Lang LaSalle uvádí, že bude potřeba přibližně 3 miliony m2 nových skladových ploch pro specializovaná centra obsluhující výhradně internetovou poptávku. Dalších 22 milionů m2 je potřeba pro zásobování kamenných obchodů, přestože maloobchodníci stále častěji přicházejí s nabídkou služeb „multi-kanálového“ prodeje. To znamená, že zákazníci nakupují v klasickém obchodě, přes internet nebo přes mobilní telefon a zboží si buď nechávají doručit až do domu, nebo si jej vyzvednou v obchodech či ve speciálních výdejních místech.
Očekává se, že online prodej bude do roku 2016 činit více než 10 % maloobchodního obratu v Evropě. S tím se mění i způsob distribuce a dodávek zboží. Pozorovat lze následující trendy:


• Rostoucí poptávka po velkých distribučních centrech uzpůsobených pro obsluhu internetové poptávky doprovázená zvýšenou poptávkou po menších překladištích a výdejních místech. Manipulaci se zbožím ve skladech častěji obstarávají roboti, kteří byli dosud využívání spíše jako pomoc pro obsluhující personál než jako jeho přímá náhrada.


• Větší rozšíření “dark stores” pro potřeby online objednávek potravin.


Paul Betts, vedoucí oddělení industriálních nemovitostí Jones Lang LaSalle pro region EMEA k tomu říká: “Zatímco tradiční maloobchod je stále hlavní hnací silou poptávky po obchodní infrastruktuře, nárůst prodejů přes internet od základů mění velikost a strukturu distribučních center i jejich rozmístění. Mnozí obchodníci už odrostli své současné zásobovací síti a nyní je potřeba přijít s novým konceptem obsluhy multi-kanálového prodeje. Jejich strategie se musí odvíjet od typu produktů, objemu internetových prodejů a rychlosti, s jakou tyto veličiny narůstají.“


Harry Bannatyne, vedoucí týmu industriálních nemovitostí české pobočky Jones Lang LaSalle  dodává: “Nákupy přes internet začínají, a především do budoucna budou mít dalekosáhlý dopad na náš každodenní život. Internetové obchody totiž nabízejí na českém trhu zboží dříve nedostupné a zároveň velmi cenově výhodné. Vzhledem k centrální poloze České republiky v Evropě, dobré infrastruktuře, kvalifikované a poměrně levné pracovní síle a kvalitním skladovacím areálům předpokládáme, že této situace využijí někteří z velkých hráčů v oblasti internetového prodeje a jejich logistických partnerů, aby tak získali přístup ke stále rostoucím trhům ve střední a východní Evropě.“


Jones Lang LaSalle zaznamenává narůstající potřebu velkých distribučních centrech o rozloze více než 100 tisíc m2 zaměřených na obsluhu internetové poptávky. Příkladem takového centra může být  128 tisíc m2 velký komplex internetového prodejce Zalando v Erfurtu v Německu. Podobná obrovská centra budou stavěna s potřebou rozlehlých pozemků a z důvodu vysoké potřeby personálu i s dobrým přístupem k pracovní síle. Jones Lang LaSalle předpovídá také zvýšenou potřebu robotů, kteří byli v některých případech schopni zlepšit efektivitu vyřizování objednávek ve skladech dokonce až o 500 %.


Celou zprávu naleznete na:
http://www.joneslanglasalle.eu/EMEA/EN-GB/Pages/multichannelretail.aspx.