Skip Ribbon Commands
Skip to main content

Tisková zpráva

Londýn, Praha

Experian a Jones Lang LaSalle vydávají společnou studii „Žebříček nejatraktivnějších evropských měst pro maloobchod“

Tabulku vedou města Londýn a Paříž, Praha je třináctá


Londýn, Praha, 23. června 2009- Experian a realitní poradenská společnost Jones Lang LaSalle nově vydávají „Žebříček nejatraktivnějších evropských měst pro maloobchod“ pro rok 2009, který jako první mapuje vztah spotřebitelských výdajů v evropských městech a nájemného za nejlepší maloobchodní prostory v nejlepších lokalitách.
 
Experian zhodnotili úrovně maloobchodních výdajů všech hlavních evropských měst, zatímco Jones Lang LaSalle poskytli data k nájmům. Žebříček analyzuje mezinárodní výdaje, rozdíly ve výdajích na hlavu v jednotlivých zemích, maloobchodní nabídku v jednotlivých městských centrech a vliv konkurenčních mimoměstských obchodních center všech hlavních evropských destinací. Tento inovovaný žebříček si bere za úkol poskytnout investorům, developerům a obchodníkům ty nejpodstatnější informace týkající se příležitostí, které se v těch nejlepších evropských lokalitách nabízejí.

Londýn a Paříž zastávají první a druhou příčku v rámci spotřebitelských výdajů a dosahují nejvyššího nájemného v nejlepších lokalitách.
 
V Itálii, Německu a Španělsku se nacházejí vždy dvě městská centra, která se dostala do první desítky destinací pro maloobchod. Moskva je jediné město střední a východní Evropy, které se umístilo v této tabulce 10 nejatraktivnějších evropských měst pro maloobchod.

Řím, na třetím místě, předstihl Milán jako nejatraktivnější lokalitu v Itálii, a to převážně díky své schopnosti udržet si pozici významné turistické destinace a rovněž díky relativnímu nedostatku konkurence v maloobchodu v centru města. V obou městech se platí srovnatelné nájemné za ty opravdu nejlepší prostory v centru jako v Londýně a Paříži, ačkoliv je jejich obecná úroveň nájemného mnohem nižší.             

Z maloobchodních destinací ve Velké Británii jednoznačně převládá Londýn. Jediné další město, které se do první dvacítky žebříčku měst dostalo je Glasgow. Ačkoliv jsou nejvyšší výdaje v Německu zaznamenávány v Berlíně, úroveň nájemného je mnohem vyšší v Mnichově a Frankfurtu.

Střední a východní Evropa představuje pouhých 10% z top 50 měst, což poukazuje na fakt, že navzdory boomu v retailové výstavbě, který se odehrával posledních pár let, centra měst ještě stále zaostávají za městy západní Evropy co se týče množství retailové nabídky. Tuto omezenou nabídka retailu lze vysvětlit trendy ve výstavbě, které jsou zakořeněny v 90. letech, kdy se převážně stavěla obchodní centra v lokalitách mimo center měst.  

Omezený počet měst střední a východní Evropy, která se dostala do top 50 lze vysvětlit i relativním nepoměrem mezi výdaji na hlavu. Přesto se Praha, Istanbul a Budapešť díky své silné nabídce na hlavních obchodních ulicích a v nákupních galeriích v centrech měst umísťují na vysokých příčkách.

„To, že Praha vede tabulku za region střední Evropy není vzhledem k její popularitě jako turistické destinace s historickými budovami, ulicemi pro pěší a kompaktnímu centru až tak překvapivé. Unikátní rozvržení města umožnilo vznik hlavní obchodní třídy (high street) podél ulice Na Příkopě a na Václavském náměstí. Domovem luxusních značek jako jsou Hermes, Louis Vuitton, Ferragamo, Cartier, Christian Dior, Escada, Dunhill a Hugo Boss se stala ulice Pařížská. Budapešť a Varšava již v tomto směru následují Prahu. V Budapešti přitahuje mezinárodní značky Vaci Utca, zatímco luxusní značky jako například Louis Vuitton, Gucci, Armani a Burberry preferují pro své exkluzivní zboží impozantní architekturu Andrassy. Ve Varšavě se hlavní třída soustřeďuje kolem ulice Marszalkowska, zatímco luxusní značky včetně Emporio Armani, Ermenegildo Zena nebo Burberry preferují pro své butiky diskrétní a exkluzivní okolí Plac Trzech Krzyzy nebo ulici Moliera v sousedství Národního divadla, kde nedávno otevřely své obchody značky Valentino a Ferragamo. V Bukurešti i nadále zůstává výstavní skříní pro mezinárodní a luxusní značky Calea Victorie,“ dodává Beatrice Mouton, ředitelka maloobchodu pro střední a východní Evropu, Jones Lang LaSalle.  
     
Jen málo faktorů od sebe dělí lokality, které se do žebříčku top 25 nedostaly. Například Varšava (52) a Petrohrad (65) mají velice podobné výdaje na spotřebu ve spádové oblasti jako mají Antverpy (50) a Bordeaux (46). Na žebříček top 50 lokalit se však nedostaly převážně kvůli srovnatelně nižší nabídce maloobchodních prostor v centru a vysoké konkurenci mimoměstských obchodních center. Navíc byla tato města v žebříčku porovnávána s větším počtem vyzrálých městských center v sekundárních městech západní Evropy, která v žebříčku top 50 představují plných 56% z umístěných.

James Dolphin, vedoucí maloobchodu pro Evropu, Jones Lang LaSalle dodává: “Žebříček nejatraktivnějších evropských měst pro maloobchod je prvním krokem, který nám umožňuje se přiblížit ke komplexní analýze objemu výdajů na maloobchodní spotřebu v hlavních evropských městech. Toto je základní krok pro hodnocení příležitostí pro retailery, developery a investory. Podstatný není jen objem, výše nájemného je srovnatelně důležitá. Analýza obou parametrů, spolu s naší znalostí a expertizou v daných zemích, nám umožňuje lépe pochopit kvalitu maloobchodního prostředí, poptávku nájemníků, dostupnost prostor a konečně pomoci určit potenciální obrat. Jako vždy se jedná o místní expertizu a komplexní znalost jedinečnosti nabídky a poptávky každé z daných lokalit.“