Skip Ribbon Commands
Skip to main content

Tisková zpráva

Praha

JLL představuje nejatraktivnější maloobchodní trhy v Evropě

Londýn je podle zprávy JLL nejatraktivnějším evropským trhem pro maloobchodní značky, Praha se přesunula do kategorie vyspělých trhů


PRAHA, 17. PROSINCE 2014 – Praha je nyní z pohledu maloobchodníků vyspělým trhem podobně jako Barcelona, Vídeň či Brusel. Vyplývá to z nového průzkumu společnosti JLL „Destination Europe 2015“, který se zabývá zastoupením a expanzními plány 250 mezinárodních maloobchodních značek na 57 klíčových evropských trzích.

„Praha se v mezinárodním hodnocení posunula z kategorie „growth market“, tedy rostoucí trh, do kategorie „mature market“, tedy zralý, vyspělý trh, a to díky stabilní ekonomice, nárůstu kupní síly a značnému zlepšení transparentnosti trhu. Praha je navíc oblíbenou turistickou destinací, která jen v loňském roce přilákala 4,75 milionů návštěvníků. Tento fakt potvrzuje i server TripAdvisor, podle jehož hodnocení je Praha pátou nejoblíbenější turistickou destinací na světě. Díky všem těmto faktorům se Praze podařilo dostat se do stejné kategorie s těmi nejvyspělejšími evropskými trhy,“ říká Beatrice Mouton, vedoucí oddělení maloobchodních nemovitostí JLL pro střední a východní Evropu.

Ze zprávy vyplývá, že Praha je pro mezinárodní maloobchodní značky 14. nejžádanějším trhem v Evropě. Žebříček nejoblíbenějších destinací vede Londýn, následován Paříží a Moskvou. Praha přitom předčila města, jako jsou Vídeň, Brusel, Frankfurt či Curych a je první mezi městy střední a východní Evropy.

Přestože je Praha hodnocena jako vyspělý trh, má stále ještě větší potenciál k růstu než města jako Vídeň, Frankfurt či Curych, především pokud jde o maloobchodní prodeje. Jak ukazuje zpráva JLL, ve zmíněných městech se očekává nárůst prodejů o zhruba 5 až 10 %, zatímco v Praze je to 15 %.

„Vídeň, Frankfurt a Curych patří mezi vyspělé maloobchodní trhy mnohem než Praha, ale operuje zde více silných národních značek, které nejsou ochotny přenechat místo mezinárodním značkám. Zajistit si tak prostory v těchto městech je pro mezinárodní značky mnohem složitější a dražší a konkurenční boj o nejlepší místa je silný. Česká republika má naopak málo silných místních značek především v oblasti módního oblečení, obuvi a módních doplňků. Vzniká tak příležitost pro mezinárodní obchodní značky, aby tuto mezeru zaplnily. Navíc mnohé mezinárodní značky v Praze stále ještě chybí. Důležitým faktorem pro rozhodování obchodníků jsou i dobře fungující, vzájemně propojené a neustále se rozvíjející hlavní nákupní třídy, které jim pomáhají přitáhnout útraty turistů, místních obyvatel i pracovníků z okolních kanceláří právě k nim,“ vysvětluje Beatrice Mouton.

Evropská maloobchodní velmoc se dále rozvíjí
„Pro mezinárodní obchodníky, kteří hledají odrazový můstek do Evropy, je Londýn jasnou volbou. Velikost místního maloobchodního trhu, jeho rozvinutost a vysoká míra transparentnosti trhu, stejně jako vstřícný postoj k maloobchodníkům z něj činí magnet pro mezinárodní značky, které jsou ochotny si připlatit za ta nejlepší místa. Další velká a rozvinutá města Evropy, která jsou pro obchodníky podobně přitažlivá, jako jsou Paříž, Milán, Řím a některá největší německá města, také těží ze silné poptávky obchodníků po nových lokacích navzdory všem problémům evropské ekonomiky,“ říká James Brown, vedoucí průzkumu maloobchodního trhu JLL pro region EMEA.

Londýn zároveň zvýšil svůj náskok před Paříží coby nejatraktivnější trh pro luxusní značky v Evropě. Zpráva jasně ukazuje, že rozdíl mezi Londýnem, Paříží a zbytkem Evropy je obrovský. To do určité míry ilustruje, jak velký důraz kladou luxusní značky na to, aby si zajistily své zastoupení v ikonických obchodních lokacích, kde je jen omezená nabídka. V důsledku toho se mohou maloobchodní nájmy na New Bond Street vyšplhat až na 12 300 euro za m2 za rok, což představuje suverénně nejdražší dosahované nájemné v Evropě a oproti roku 2012 nárůst o 42 %. Porovnáme-li toto nájemné s nejvyšším dosahovaným nájemným v Praze, které je v současnosti 2 160 euro za m2 za rok, zjistíme, že je téměř šestkrát vyšší.

Moskva a Istanbul rostou rychlým tempem
Dva prudce se rozvíjející trhy, Moskva (na 3. příčce) a Istanbul (na 7. příčce) se staly skokany evropského trhu – žádná další města nepřilákala v uplynulých dvou letech tolik nových značek jako právě tyto dvě metropole. Navzdory zvýšenému geopolitickému riziku, moskevský trh těží ze své nesmírné velikosti, rychle rostoucích příjmů jejích obyvatel a neustále se rozrůstající nabídky nákupních center. Trh v Istanbulu nyní ve velmi rychlém tempu prochází zásadní proměnou. Maloobchodníky přitahují istanbulská moderní a velmi kvalitní nákupní centra, která tu v posledních letech vyrostla, jako Zorlu Centre či oznámení Galeries Lafayette, že otevřou svou pobočku v Emaar Square. Stále více obchodníků tak zvažuje Istanbul jako svou vstupní bránu do Evropy.