Skip Ribbon Commands
Skip to main content

Tisková zpráva

Praha

Mix módy a gurmánství prodává

Chytří maloobchodníci i vlastníci obchodních center těží z dobře namíchaného koktejlu módy a gurmánských zážitků


​Praha, 7. prosince 2015 – Když minulý měsíc ve švédském Stockholmu otevřelo nákupní centrum Mall of Scandinavia, tisíce zákazníků spěchalo nejprve do jeho restaurační části, aniž by předtím zašli do některého z místních obchodů. Švédské nákupní centrum, které nabízí více než 20 restaurací, je tak skvělým příkladem toho, jak se nákupní centra, podobně jako nádraží či letiště, stávají místy, kde lidé tráví svůj volný čas.

„Jídlo výrazně prodlužuje dobu, kterou zákazník v obchodním centru stráví,“ potvrzuje tento trend Jonathan Doughty, vedoucí týmu Coverpoint, dceřiné společnosti JLL, která se zabývá poradenstvím v oblasti potravinových konceptů a restaurací. „Když nabídku občerstvení ve vašem obchodním centru sestavíte dobře, můžete až zdvojnásobit částku, kterou u vás jednotliví zákazníci za jídlo utratí.“

Z dat průzkumu trhu pak dále vyplývá, že zákazníci, kteří využijí některou z restaurací v obchodním centru, zde stráví v průměru o 27 minut více a jejich celková útrata vzroste o 18 %.

Trendgurmánství a neustálé hledání nových zážitků stojí za vzestupem gastronomie v obchodních centrech i v maloobchodě obecně. „Větší zastoupení potravinových konceptů (konceptů F&B) v obchodních centrech souvisí také s neustále narůstajícím zájmem lidí o rozmanitost a kvalitu v jídle. To přeje konceptům, jako jsou Sklizeno, Delmart, My Food Market a další. Například Sklizeno má už osmnáct obchodů po celé České republice a nedávno v brněnském Campusu otevřelo i svou první restauraci Food Lovers,“ říká Kateřina Široká, senior konzultantka oddělení maloobchodních nemovitostí JLL, k situaci v České republice.

„Také další oblíbené značky vnímají tento trend a reagují na něj rozvojem konceptu stravování ve formě bister: je to vidět na příkladu Frutisima a Kofolou vlastněného UGA, původně fresh barů s čerstvými džusy. Frutisimo otevírá bistro-kavárny Home Office Bistro; Kofola zase otevřela v srpnu v Jindřišské ulici v centru Prahy svou první restauraci Nagrilu,“ pokračuje Kateřina Široká.

Správný plán a koncept
Pro úspěch tak nestačí nabízet hamburgery a kávu. Je zcela zásadní, aby centrum nabízelo přesně takové jídlo a občerstvení, jaké jeho zákazníci chtějí. Nabídka obchodních center se tak změnila k nepoznání. Ve zmíněném centru Mall of Scandinavia mohou zákazníci vybírat ze široké nabídky od čerstvých džusů až po luxusní restaurace. „V minulosti, hlavně v obchodních domech v centru města, zákazníci často dávali přednost návštěvě restaurace mimo nákupní centrum – a většina z nich se pak už do centra nevracela zpět,“ říká Jonathan Doughty. „V dnešní době je to právě jídlo, co pomůže udržet lidi v obchodním centru.“

Proto se dnes jídlo stává jedním z nejdůležitějších aspektů plánování obchodních center. Specialisté v oblasti gastronomických konceptů velmi pečlivě zjišťují a zvažují, na jaké zákazníky obchodní centrum cílí a jaké chce do centra přitáhnout. Teprve podle toho jsou pak vybírány konkrétní koncepty.

Zatímco devadesátá léta přišla s konceptem centrálně situovaných „food courts“, většina dnešních obchodních center tento přístup kombinuje s prodejnami rozptýlenými po celém centru. Tak uspokojí jak zákazníky, kteří se chtějí jen krátce zastavit na kávu, tak i ty, kteří své jídlo chtějí sníst v klidu v příjemné restauraci. Stále platí, že k nákupním centrům patří mezinárodní řetězce občerstvení – hamburgery a sendviče sem zkrátka patří – zároveň se však centra snaží nabídnout i zdravější a zajímavější alternativy. Důraz na kvalitu a původ surovin tak dává šanci menším lokálním provozovatelům po celé Evropě.

A neplatí to jen pro obchodní centra. „Objevuje se také trend, kdy maloobchodník z jiného než potravinového segmentu ve své prodejně propojí nabídku svého sortimentu s nabídkou občerstvení. Ve světě je to například Rapha, prodejce high-end cyklistických potřeb s obchody v Londýně, New Yorku a Sydney, která svým zákazníkům nabízí na prodejně kávu a pečivo. V Praze na Jungmannově náměstí zase nedávno otevřel svou další prodejnu designový obchod KARE a součástí této prodejny je i bistro KARE café. To vše ukazuje, že se obchodníci přizpůsobují trendu většího zájmu o jídlo a snaží se svým zákazníkům nabídnout něco navíc,“ uzavírá Kateřina Široká.

Jídlo však není jen prostředkem, jak udržet zákazníky v nákupním centru déle. Dobře vybrané potravinové koncepty mohou obchodní centrum proměnit ve vyhledávané gastronomické centrum samo o sobě – a i to samozřejmě přináší zisk. To, jak dlouho zákazník v obchodním centru stráví, pak představuje rozdíl mezi úspěšným a neúspěšným centrem.