Skip Ribbon Commands
Skip to main content

Tisková zpráva

Praha

Důraz na gastronomii a ekonomický růst – co byly nejdůležitější aspekty českého maloobchodního trhu v roce 2015?


​Praha, 24. února 2016 – Rok 2015 byl pro česká nákupní centra obdobím konsolidace – během roku bylo dokončeno pouze jedno nové nákupní centrum, Central Kladno společnosti Crestyl. Co do objemu nově dokončených obchodních prostor byl tak loňský výsledek druhý nejnižší v historii trhu hned po rekordně nízkém roce 2011.

I v roce 2016 bude objem nově dokončených ploch omezený, přestože několik projektů je právě ve výstavbě. Mezi největší projekty s plánovaným dokončením v letošním roce patří Aupark Hradec Králové a Nákupní centrum Přerov. Stavební práce započaly také na rozšíření Centra Chodov v Praze. Až bude v roce 2017 dokončeno, mělo by se řadit mezi největší maloobchodní projekty v zemi. Příznivé ekonomické podmínky také vzkřísily některé outletové projekty, které byly v minulosti pozastaveny. Prague Outlet nacházející se poblíž pražského letiště a další outlet v Ostravě jsou nyní v přípravné fázi.

Tomáš Soukup, vedoucí oddělení maloobchodních nemovitostí JLL, k tomu říká: „Česká republika se v roce 2015 řadila mezi nejrychleji rostoucí ekonomiky v Evropě. To se pozitivně odrazilo na chování spotřebitelů, kteří více nakupovali jak v kamenných obchodech, tak u internetových prodejců. Přestože český maloobchodní trh již dosáhl značné vyspělosti a prostor pro další výstavbu je tak omezený, určitý potenciál pro nové maloobchodní projekty tu stále ještě je. Je však třeba velmi pečlivě zvážit všechny parametry.“ 

Pět největších projektů ve výstavbě
Centrum Chodov - fáze II Praha - 39 000 m2
Aupark Hradec Králové Hradec Králové - 26 000 m2
Nákupní centrum Přerov Přerov - 14 000 m2
Central Jablonec Jablonec nad Nisou - 13 000 m2
The Prague Outlet I Phase Praha - 12 000 m2
Zdroj: JLL


Nové značky – dobrý rok pro pražské nákupní třídy
Množství nových značek, které vstoupily na trh v roce 2015, jen potvrzuje jedinečnou pozici pražských nákupních tříd. Zlatý kříž, ulice Na Příkopě a Václavské náměstí, přilákaly značky jako Petit Bateau, Marc O’Polo či Barbour, které zde otevřely své první obchody v České republice. V centru pražského luxusu, v Pařížské ulici loni otevřela nový butik například americká módní značka Tory Burch, začátkem letošního roku pak značka COS. Pokud jde o nové potravinové koncepty, své první obchody v zemi otevřely v nákupním centru Nový Smíchov v Praze Kusmi Tea Paris a Jeff de Bruges. V roce 2016 očekáváme v Pařížské otevření butiků Pinko a Breitling a v ulici Na Příkopě hračkářství Hamleys.

Blanka Vačkova, vedoucí oddělení průzkumu realitního trhu JLL, k tomu říká: „Praha má ve světě stále větší zvuk a je oblíbenou destinací návštěvníků z celého světa. Pokud k tomu ještě přidáme rostoucí kupní sílu obyvatel Prahy, není divu, že je velmi atraktivní volbou pro maloobchodní značky zvažující expanzi na nové trhy. Mnoho dalších značek oznámilo svůj vstup na český trh už i na rok 2017, a to v souvislosti s otevřením druhé fáze Centra Chodov. Jsou mezi nimi například Zara Home, Oysho či restaurační řetězec Wagamama.“

Nové trendy
Protože lidé už do obchodních center nechodí pouze za nákupy, snaží se nákupní centra zvýšit podíl restaurací a potravinových konceptů, stejně jako zábavních a volnočasových konceptů, aby tak zákazníky udržela v centru co nejdéle a odlišila se různorodostí nabízených služeb. Stále častěji se tak v obchodních centrech setkáme s fitness centry, saunami či dětskými hracími koutky. Zároveň však stále více plochy zaujímají i potravinové koncepty.

„Protože konkurence na českém trhu je značná, snaží se provozovatelé obchodních center neustále hledat cesty, jak zvýšit rozsah a kvalitu nabízených služeb. To zahrnuje rekonstrukci či modernizaci stávajících prostor, neustálé hledání a doplňování toho správného mixu značek, rozšiřování nabídky občerstvení a potravin, stejně jako volnočasových aktivit a v neposlední řadě neustálé zvyšování komfortu zákazníků. To znamená například zřizování šaten pro návštěvníky, pokrytí centra bezplatnou wi-fi sítí, bezplatné rady stylistky či pomoc nákupních asistentů,“ vysvětluje Kateřina Široká, senior konzultantka oddělení maloobchodních nemovitostí JLL.

Nákupní centra také stále častěji aspirují na roli jakýchsi komunitních center, která kromě nákupů uspokojí i další společenské potřeby svých návštěvníků. Příkladem může být Centrum Černý Most v Praze, které pravidelně organizuje turnaje v plážovém volejbale, Arkády Pankrác pořádající závody na horských kolech s názvem „Arkády Ultimate Downmall“ či Avion Shopping Park v Ostravě, který ve spolupráci s Ostravskou fakultní nemocnicí zřídil ve svých prostorách centrum pro odběr krve.

Skvělý rok pro investice do maloobchodních nemovitostí
V roce 2015 směřovalo do sektoru maloobchodních nemovitostí 1,12 miliard eur, tedy 42 % celkového objemu realitních investic v České republice. To je ve srovnání s ostatními sektory co do objemu nejvíce a zároveň více než trojnásobek loňského objemu investic v tomto segmentu. Největší jednotlivou transakcí loňského roku byl prodej úspěšného nákupního centra Palladium, které koupila společnost Union Investment za 570 milionů eur. Jedním z důležitých trendů loňského roku byl také vzrůstající zájem investorů o regionální produkty. V roce 2015 tak majitele změnilo například nákupní centrum Varyáda v Karlových Varech, Campus Square v Brně, Oáza v Kladně, Futurum v Kolíně, OC Frýda či portfolio Bluehouse.

„Povzbudivý ekonomický růst, moderní a vysoce kvalitní maloobchodní nemovitosti, nízká úroveň osobního zadlužení a rostoucí útrata na obyvatele činí z českého maloobchodu zajímavý cíl investičních aktivit jak domácích, tak mezinárodních investorů. Během roku 2015 jsme mohli zaznamenat vzrůstající zájem investorů o nákupní centra v Praze, regionální projekty, outlety a v neposlední řadě i nemovitosti na vyhlášených nákupních třídách. Zdá se, že tento trend bude pokračovat i v roce 2016. Neutuchající zájem o tento sektor potvrzuje už nyní množství již rozjednaných transakcí i pokračující silná poptávka,“ uzavírá Stuart Jordan, vedoucí investičního oddělení JLL pro Českou republiku a region střední a východní Evropy.