Skip Ribbon Commands
Skip to main content

Tisková zpráva

Prague

Pražské nákupní třídy v letech 2016/2017

Podle nejnovější studie High Street Retail in Prague 2016/2017 je hlavní město České republiky nejzajímavější destinací pro expanzi mezinárodních maloobchodních značek.


High Street Retail in Prague 2016/2017 – Pražské nákupní třídy v letech 2016/2017

Praha, 11. října 2016 – Podle nejnovější studie High Street Retail in Prague 2016/2017 poradenské společnosti JLL je Praha nejzajímavější středoevropskou destinací pro mezinárodní maloobchodní značky. Praha je považována za vstupní bránu na středo- a východoevropské trhy (s výjimkou Ruska). Nebereme-li v úvahu Moskvu a Vídeň, je Praha vnímána jako jediná lokalita, kterou luxusní značky zvažují v souvislosti s případným otevřením svého obchodu v oblasti střední a východní Evropy. Důvodů je více. Praha, která je 9. nejbohatším regionem EU, disponuje silnou domácí poptávkou (kupní síla v Praze se v roce 2015 pohybovala na úrovni 9 600 EUR per capita), tak čilým turistickým ruchem, který je zejména v segmentu luxusního zboží významným zdrojem příjmů. Poptávka po kvalitních prostorech na pražských nákupních třídách v Pařížské a Na Příkopě převyšuje nabídku, což odráží mimo jiné aktuální výše nájemného 190 EUR/m2/měsíc za průměrnou jednotku
o rozloze 100 m2. V současné době probíhá příprava dvou významných projektů, které rozšíří nabídku maloobchodních prostor v historickém centru Prahy – projekt Savarin (developer Crestyl, s plánovaným dokončením 2021) spojující Václavské náměstí a ulici Na Příkopě a projekt revitalizace Masarykova nádraží (developer Penta, první fáze dokončení přibližně v roce 2020).      

Podle nejnovější studie High Street Retail in Prague 2016/2017 je hlavní město České republiky nejzajímavější destinací pro expanzi mezinárodních maloobchodních značek a je považováno jako vstupní brána na středo-
a východoevropské trhy (s výjimkou Ruska).

Luxus na Pařížské

Pařížská ulice je v regionu CEE centrem luxusních nákupů a se stoupajícím počtem značek nejvyšší kvality v posledních 20 letech její pozice výrazně posílila. Luxusní značky pečlivě zvažují nejen samotnou lokalitu, ale
i úroveň své přítomnosti (nejvyšším zastoupením je tzv. vlajkový obchod, nižší úrovně představují vlastní obchod, zastoupení v luxusním obchodním domě či spolupráce s lokálním partnerem např. formou franšízy). „Zatímco v roce 2008 bylo na Pařížské jen 32 % tzv. monobrandových obchodů a 68 % obchodů multibrandových, dnes je poměr úplně jiný: 91 % obchodů je monobrandových a pouze 9 % je multibrandových. Aktuálně se na Pařížské nachází více než 40 obchodů luxusních značek, z nichž 22 obchodů provozují tyto značky přímo (jde o vlastní samostatné obchody bez zprostředkujícího lokálního zastoupení)," uvádí Blanka Vačkova, vedoucí oddělení průzkumu trhu JLL. Jedním z největších obchodů je třípatrový Louis Vuitton, který otevřel na adrese Pařížská 3 na podzim roku 2014 a který svou nabídku ikonických kabelek a kufrů rozšířil
o luxusní pret-a-porter kolekce dámského a pánského oblečení. Zájem o prestižní adresu, který Pařížská ulice kvůli svým fyzickým limitům není schopna uspokojit, se přelévá do i sousedních ulic Široké, Kostečné
a částečně na Staroměstské náměstí (v návaznosti na obchod luxusního klenotnictví Cartier). „V Praze je v současné době zastoupeno 21 z 25 luxusních značek s největším globálním pokrytím. Nejnovějším přírůstkem je módní značka BCBG Max Azria v Pařížské 24. Nové nájemce brzy přivítají prostory v Pařížské 15 a v Pařížské 22, na jejichž obsazení pracujeme," uvádí Marjan Gigov, senior konzultant oddělení maloobchodních nemovitostí JLL.

„V průběhu téměř tří desetiletí od sametové revoluce se proměnila skladba nakupujících v obchodech na Pařížské. Zatímco těsně po revoluci to byli především cizinci, kteří v Praze buď pracovali, nebo ji navštívili jako turisté, Češi tvořili minoritu. Po přelomu tisíciletí se začali ve větší míře přidávat i Češi. Proměnila se také skladba cizinců. Vedle ruštiny dnes stále častěji uslyšíte také čínštinu a korejštinu. Podle ČSÚ Prahu v roce 2015 navštívilo celkem 292.000 ruských, 197.000 čínských a 180.000 korejských turistů," dodává Blanka Vačkova, vedoucí oddělení průzkumu trhu JLL. 

Podle zprávy JLL Destination Retail 2016 mají právě Číňané 31% podíl na globálních luxusních nákupech
a v zahraničí nakupují v průměru čtyřikrát více než doma. Řada vlád se této skutečnosti přizpůsobila a přichází s různými iniciativami, které mají nákupy luxusního zboží ve svých městech podpořit – např. daňovými prázdninami v Hong Kongu či uvolněním turistických víz pro návštěvy Paříže, Londýna či Tokia.

Podle společnosti Global Blue, která se specializuje na tax-free nakupování, v ČR v loňském roce z návštěvníků ze zemí mimo EU nejvíce utráceli čínští turisté (jejich podíl vzrostl ze 14 % v roce 2014 na 25 % v roce 2015), oproti tomu nakupování ruských turistů – tradičních lídrů žebříčku – pokleslo ze 44 % v roce 2014 na 24 % v roce 2015. „Zájmu čínských a obecně asijských turistů o Prahu nahrává i nově otevřené přímé letecké spojení mezi Prahou a Pekingem v září roku 2015 a mezi Prahou a Šanghají v červnu 2016," dodává Blanka Vačkova, vedoucí oddělení průzkumu trhu společnosti JLL.

Nákupní třída Na Příkopě   

V ulici Na Příkopě, hlavní nákupní třídě, se mísí tzv. premium značky (Michael Kors, Gant, Tommy Hilfiger či Max Mara Weekend) s vlajkovými obchody módních řetězců střední cenové úrovně (Zara, H&M, New Yorker či Mango). Na ulici se nachází také několik maloobchodních pasáží Myslbek, Panská pasáž, Černá růže či Slovanský dům, kde opět sídlí zejména obchody s módou. K posledním značkám, které právě zde vstoupily na trh, patří legendární hračkářství Hamleys, které zde v květnu 2016 otevřelo svůj první obchod ve střední Evropě, jenž se s rozlohou 6 500 m2 stal největším hračkářstvím v regionu. „Zájem o prostory v ulici Na Příkopě se přelévá i do postranních uliček jako je U Obecního domu, Havířská a Rytířská. Právě v Rytířské se nyní rekonstruují prostory České spořitelny a bude tu otevřen například vlajkový obchod společnosti Preciosa," dodává Marjan Gigov z oddělení maloobchodních nemovitostí JLL.          

Zlatý kříž a Václavské náměstí   

Stanice metra Můstek je nejfrekventovanější částí Václavského náměstí, kde se nachází řada vlajkových obchodů značek střední cenové úrovně (např. Baťa a C&A) a dále také obchodní domy např. Van Graaf, Debenhams či Marks & Spencer. Dolní část Václavského náměstí začala v poslední době lákat také prémiové značky jako například Blažek, Pietro Filipi či Marc O´Polo. Nabídku módy doplňují bankovní domy, velká knihkupectví (Kanzelsberger, Knihy Dobrovský, Academia a Neoluxor) a obchody s potravinami/rychlým občerstvením (La Formaggeria, pekařství Paul, Starbucks, KFC a McDonald´s). Nájemné na Václavském náměstí se pohybuje na úrovni 100 EUR/m2/měsíc.   

Nový development v historickém centru Prahy

V posledních letech se významně rozvíjí i ulice 28. října, kde bylo dokončeno několik projektů a nové se ještě připravují. K nejvýznamnějším patří například Palác ARA, jehož rekonstrukce je plánována na příští rok. A samozřejmě nemůžeme vynechat nákupní centrum Quadrio na Národní třídě vedle obchodního domu MY Tesco.

Ke klíčovým projektům, které se nyní připravují a které výrazně ovlivní maloobchodní mapu centra Prahy, patří Savarin (spojující ulice Na Příkopě, Panskou, Jindřišskou a Václavské náměstí) s očekávaným dokončením v roce 2021 a dále revitalizace Masarykova nádraží (s první fází naplánovanou na rok 2020).