Co láká stále více retailu do střední a východní Evropy
Rostoucí kupní síla spotřebitelů a výstavba nové generace obchodních center přivádějí do střední a východní Evropy stále více zahraničních maloobchodníků
Rostoucí kupní síla spotřebitelů a výstavba nové generace obchodních center přivádějí do střední a východní Evropy stále více zahraničního retailu.
V uplynulých měsících své plány otevřít obchody v Polsku a v České republice oznámily hned tři řetězce, jmenovitě Weekday, Primark a Urban Outfitters, přičemž zmíněné země pro mnohé maloobchodníky představují vstupní bránu do regionu.
Příchod těchto značek odráží a současně dále posiluje stále významnější roli, kterou zahraniční maloobchodní řetězce hrají ve střední a východní Evropě.
„Nové projekty lákají zahraniční nájemce, kteří hledají něco jiného, než jsou tradiční koncepty obchodních center,“ poznamenala Dagmara Filipiak, Head of Retail Tenant Representation v polské pobočce společnosti JLL. „Neobsazenost maloobchodních jednotek v současnosti činí pouze 3,8%. Z toho vyplývá, že noví nájemci, a to zejména ti, kteří chtějí velkou plochu na atraktivních adresách, budou muset rozšířit oblast svého hledání.“
Nové projekty přicházejí s jiným pojetím vzhledu moderních maloobchodních prostor a často zvyšují jejich standard.
Například řetězec Urban Outfitters si pronajal prostory v komplexu Elektrownia Powiśle, což je bývalá varšavská elektrárna přestavěná na obchodní centrum.
„Toto místo představuje spojení obchodů, restaurací, butikového hotelu, bytů a kancelářských prostor. A přesně takové koncepty budou dlouhodobě v hledáčku nově příchozích maloobchodních řetězců,“ vysvětluje Dagmara Filipiak.
„Poptávka po maloobchodních jednotkách na hlavních pražských adresách je velmi vysoká.”
Nový svět maloobchodu
Nové obchody přibývají také na mapě Prahy, která přilákala mimo jiné značku Red Valentino, německé zlatnictví Thomas Sabo a italskou klenotnickou firmu Gismondi.
„Vzhledem k nedostatku volných míst na hlavních obchodních tepnách, tj. v ulici Na Příkopě, v Pařížské nebo na Václavském náměstí, jsou řešením pro nově příchozí zejména obchodní centra,“ říká Tomáš Soukup, Head of Retail Agency z pražské pobočky společnosti JLL. „Poptávka po maloobchodních jednotkách na hlavních pražských adresách je velmi vysoká. Mnozí ze zahraničních maloobchodníků si proto raději pronajmou obchody v některém z renovovaných nebo rozšířených obchodních center, než by čekali, až se objeví vhodné prostory ve středu města,“ dodává Tomáš Soukup.
K obchodním centrům, která se mezi novými nájemci těší velké oblibě, patří varšavská Arkadia nebo pražský Chodov. Za vznikem obou stojí developer Unibail-Rodamco-Westfield specializující se na obchodní centra. Právě v centru Chodov po jeho nedávném rozšíření otevřela svůj první obchod v České republice společnost Zara Home.
Dle Tomáše Soukupa šanci pro maloobchodníky představuje projekt Palác Savarin, který spočívá v přestavbě šesti budov a vnitřního nádvoří mezi Václavským náměstím a ulicemi Na Příkopě, Jindřišská a Panská.
A dalších přibližně 10 tisíc metrů čtverečních maloobchodních prostor by pak ve středu Prahy mohlo vzniknout díky rozsáhlému developerskému projektu blízko Masarykova nádraží.
Společenský zážitek
Chování spotřebitelů v celém regionu se mění s tím, jak se zvyšuje jejich kupní síla a rozšiřuje paleta maloobchodních značek.
„Ještě nedávno platilo, že Poláci se obvykle stravují doma. Nyní v obchodních centrech najdete stále více oblíbených barů a restaurací, které lákají moderní spotřebitele. Ruku v ruce s nimi pak přicházejí i zahraniční maloobchodní značky,“ vysvětluje Dagmara Filipiak.
Dle jejích slov navíc mnohé ze značek, které právě vstupují na polský trh, Poláci znají ze svých zahraničních cest. Jako příklad uvádí řetězce Papa Johns, Menya Musashi, Primark, Urban Outfitters a Sloggi.
K výsledkům maloobchodu v Praze přispívá také vysoká popularita města mezi turisty.
„Pokud se bavíme o luxusních obchodech, pak Praha konkuruje metropolím, jako jsou Vídeň a Mnichov. Klientela z řad turistů, mezi nimiž jsou významně zastoupeni návštěvníci z Asie nebo Ameriky, je v těchto městech stejná,“ uvádí Tomáš Soukup.
Luxusní značky, které svou přítomnost v regionu dříve posilovaly pomocí franšíz, si nyní prostory pronajímají samy.
V roce 2018 svůj první pražský butik v Široké otevřela značka Christian Louboutin, kterou krátce poté následovala značka luxusního příslušenství Montblanc.
Tomáš Soukup je přesvědčen, že k nim v příštích letech přibudou další luxusní značky: „Jak se prokázalo během poslední krize v roce 2008, Praha je díky mimořádné popularitě mezi turisty městem, které si dokáže poradit s případným poklesem poptávky mezi tuzemskými spotřebiteli.“
Co se týče Polska, dle Dagmary Filipiak budou noví zahraniční maloobchodníci i v nadcházejících měsících hledat příležitosti k otevření svých poboček nejen ve Varšavě, ale také mimo ni. „Ve střednědobém a dlouhodobém horizontu nás čeká nárůst kupní síly a více konkurence mezi maloobchodníky. Poptávku po maloobchodních prostorách by však měly alespoň částečně uspokojit nové projekty, které se právě staví po celé zemi včetně Varšavy,“ uzavírá Dagmara Filipiak.