Proč obchody s potravinami stále více vypadají jako restaurace
S rostoucí oblibou hotových jídel stoupá i popularita restaurací umístěných přímo v obchodech s potravinami.
Mnohé obchody s potravinami již delší dobu nabízejí hotová jídla a někdy i stolek a pár míst k sezení. Některé nyní zvyšují laťku a stávají se z nich pseudo-restaurace.
Tato změna je průvodním jevem celosvětového rozmachu jídelen a odráží fakt, že spotřebitelé stále více preferují hotová jídla.
Například v supermarketu Whole Foods v Los Angeles zákazníkům slouží bar, kde si mohou dát koktejl nebo něco malého k snědku bez ohledu na to, jestli přijeli na nákup potravin nebo ne. A australský řetězec Coles nedávno v Melbourne otevřel svou první provozovnu kombinující jídelnu a supermarket, ve které zákazníci najdou specializovaný obchod se sýry, sushi buffet a samoobslužný pizza bar.
Po celém světě jsme svědky toho, jak obchody s potravinami začínají z hotových jídel nabízet více než jen grilované kuře. Ti nejprogresivnější pak ve svých provozovnách pod vedením zkušených šéfkuchařů otevírají jídelny. Mezi zákazníky se toto řešení těší velké oblibě, protože spojení nákupu a občerstvení jim šetří drahocenný čas.
„Američané již dnes za stravování mimo domov utratí více než za potraviny v supermarketech,“ poznamenává James Cook, který ve společnosti JLL řídí průzkum maloobchodu na americkém kontinentu. „Obchody s potravinami pochopitelně jsou z tohoto trendu nervózní a zákazníky vedou k tomu, aby nakupování spojili s konzumací jídla na místě. Některé se dokonce snaží oslovit klientelu, která se jinak spoléhá na rozvážkové služby, jako např. Uber Eats.“
Měnící se preference
Dle statistik Národní asociace restaurací Američané za stravování mimo domov v roce 2010 utratili 590 miliard dolarů, zatímco v roce 2019 už to byly 863 miliardy dolarů. Tento trend vede k přeměně stále většího počtu obchodů s potravinami na pseudo-restaurace.
Na podzim roku 2019 řetězec Kroger v centru Cincinnati otevřel obchod, který na ploše necelých 5 tisíc metrů čtverečních nabízí mimo jiné první jídelnu tohoto řetězce, která nese název On the Rhine Eatery. O přízeň zákazníků se tam uchází mexická restaurace Django Western Taco, podnik Queen City Whip nabízející tradiční americké občerstvení a restaurace s plným servisem Kitchen 1883 Cafe and Bar. A v supermarketech Wegman’s v New Yorku, Pensylvánii a Virginii zákazníci najdou „tradiční irskou hospodu plus paletu hotových jídel, která trojnásobně až čtyřnásobně převyšuje to, co lze koupit v běžných obchodech,“ dodává James Cook.
O atraktivitě nabídky hotových jídel svědčí mimo jiné fakt, že pro mnohé lidi je to hlavní důvod, proč tyto supermarkety navštěvují.
„Jídelny, a to zejména ty se širokou nabídkou jídel, která dokáže oslovit různé věkové skupiny, jsou tím, co do supermarketů přitahuje zákazníky,“ poznamenává James Cook.
Rozdělení místa na provozovně
Obchody, které chtějí fungovat jako pseudo-restaurace, musí zaujmout jiný přístup k využití prostoru. V některých případech to může znamenat omezení plochy určené pro mrazicí boxy a vyhrazení většího prostoru pro takeaway restauraci.
„Před patnácti lety spolu obchody s potravinami soupeřily o to, který bude větší. Nyní se trend obrací. Obchody se zmenšují a touží zaujmout něčím speciálním. Obchodníci, kteří chtějí rozšířit nabídku hotových jídel, musí důkladně zvážit, které části obchodu zmenšit nebo úplně zrušit,“ dodává James Cook.
„Protože expanze do gastronomie vyžaduje značné počáteční náklady, provozovatelé supermarketů by nejprve měli na základě detailního průzkumu zjistit, co v jejich lokalitě bude fungovat, a až poté se rozhodovat,“ upozorňuje James Cook.
„Prodej hotových jídel se neobejde bez značných investic, ať už se jedná o pořízení digestoře, sporáků, odvětrávání či jiného vybavení. Provozovatelé si tedy musí být jisti, že se jim taková investice vyplatí.“
Výhodou na druhou stranu je to, že s prodejem hotových jídel je spojena mnohem vyšší zisková marže než s potravinami.
„Provozovatelé obchodů doufají, že si k nim zákazníci přijdou nakoupit a poté si přímo na provozovně dají i něco k snědku. Stále běžnější však bývají případy, kdy zákazníci do supermarketu přijdou na hotové jídlo, a když už tam jsou, tak udělají i nějaký menší nákup,“ uzavírá James Cook.